PROJECTS

EVENT ITEM
2021.04.21
トキノタネTOKINOTANE

TOKINOHAの若手職人育成の過程を【トキノタネ】としてブランド化するプロジェクト。

陶芸家を目指す若手を増やしたい、陶芸家として独り立ちさせたい、そんな想いから生まれた形です。

<きっかけ>

土練り三年、ロクロ十年。古くから言われている陶芸の修行年数です。陶芸に限らずひとつの技術を習得するためには長い時間がかかります。修練の過程で作られたうつわは行き場がなく、努力すればするほど物理的にも蓄積していくという現実があります。しかしそのぎこちない器のなかには、未完成ながらそこにしかない魅力もあります。希望が詰まった「種」のような器と、それを作りだす若手のエネルギーを、良い形で昇華できないかと考えていました。

 

<プロジェクト概要>

そこで、「トキノハ」になる前の小さな「タネ」から生まれるうつわを【トキノタネ】としてブランディングする構想が生まれました。若手職人が作る、すこしぎこちなくて愛らしい器を、種子をイメージしたオリジナルのお菓子と合わせ、パッケージ化。『商品』としてお客様の目に触れる場を作ることで、作り手としてより高い意識を持つきっかけを創出できればと考えています。そして、生まれた売上の一部は若手の作り手に還元する。職人を志す人が減っているいま、その循環は人を育てる大きな活力となります。

 

<むすびに>

トキノタネは、TOKINOHAの若手職人の育成の過程をブランディングするプロジェクト。しかし若手職人を育成することは、ものづくり業界全体にとって必要不可欠です。豊かな手仕事を未来に繋いでいくため、そして職人のタネたちを大切に育てていくため、あらゆる業界全体で考えていかなければいけない問題です。【トキノタネ】は、未来を明るくする方法のひとつとして発信していければと考えています。

 

A project to brand TOKINOHA's process of training young craftsmen as [TOKINOTANE]. It is a form born from the desire to increase the number of young people who want to become potters and to make them stand alone as potters. Three years of clay kneading, ten years of potter's wheel. It is the number of years of training in pottery that has been said for a long time. It takes a long time to master one technique, not just pottery. The reality is that the vessels made in the process of training have nowhere to go, and the more effort you put into it, the more physically it accumulates. However, among the awkward vessels, there is also an unfinished but unique charm. I was wondering if I could sublimate the hope-filled "seed" -like vessel and the energy of the young people who create it in a good way. Therefore, the idea of ​​branding a container born from a small "seed" before becoming "TOKINOHA" as [TOKINOTANE] was born. A slightly awkward and lovely vessel made by a young craftsman is combined with original sweets with the image of seeds and packaged. By creating a place that customers can see as a "product," we hope to create an opportunity for them to have a higher awareness as a creator. And a part of the generated sales will be returned to young makers. Now that the number of people who aspire to be craftsmen is decreasing, the cycle becomes a great vitality for nurturing people. Tokino Tane is a project to brand the process of training young craftsmen of TOKINOHA. However, training young craftsmen is indispensable for the entire manufacturing industry. It is a problem that must be considered by the entire industry in order to connect rich handicrafts to the future and to carefully nurture the seeds of craftsmen. [TOKINOTANE] wants to be transmitted as one of the ways to brighten the future.